måndag 25 februari 2013

kemikalieångesten

När jag blev gravid var det någon instinkt som kickade in som gjorde att jag ville äta hälsosamt, helst ekologiskt, fick obehag för parfymer och allt som luktade kemikalier. Följaktligen uteslöt jag en massa produkter i badrummet, lät bli att färga håret osv. Köpte en bassalva på apoteket, Aqualan L, som jag sedan dess använt dagligen, till kropp, ansikte och händer. Oparfymerad, skön, och i praktisk stor pumpflaska.

I kväll läste jag en artikel om parabener och de starka indicier som finns om att de är skadliga – hormonstörande.

"Framför allt är det foster och barn som är känsliga. I dessa fall påverkar hormonerna utvecklingen. Om man exponeras för hormonstörande ämnen kan en person få permanenta fel som kvarstår i vuxen ålder..."

Kollar min apotekssalva. Den innehåller såväl propylparaben och butylparaben, som misstänks vara så skadliga att man i Danmark valt att förbjuda dessa i produkter avsedda för barn under 3 år. Och jag har alltså dagligen smort in mig i dessa kemikalier under hela graviditeten och E:s bebistid! Nu och då (tack och lov hemskt sällan) även E:s torra ben.

Resten av EU väntar tydligen på lite fler studier innan man vill förbjuda dem, fast det mest verkar vara en tidsfråga när det beslutet kommer att fattas. Bland annat svenska Läkemedelsverket strävar efter att åstadkomma ett sådant förbud.

Fi fan vad arg jag är, att det kan vara så här! Mycket sugen på att skriva till det finska läkemedels- och kosmetikabolaget Orion och fråga varför i h-vete de har dessa kemikalier i sina salvor, trots att de förmodligen är väl medvetna om riskerna. En risk värd att ta för pengarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar