söndag 9 mars 2014

23 månader

Älskade lilla E-bus!

Den stora tvåårsdagen börjar närma sig nu. Du pratar mer och mer för var dag som går. Blandar två språk på det mest fantastiska sätt. "Moi äta", säger du, med en imponerande fransk accent. "Moi poll" (min boll), "pappa mmm" (pappas bil). Du har hittat på en egen sång som du sjunger rätt ofta. Lite monotont uppredar du "Ella dääär, mommo dääär…" om och om igen. Så fint.

Just nu är det mycket dansande också. Du har den mest avslappnade dansstilen jag sett, så fina moves! Helst ska jag och pappa dansa med dig. Och det går lika bra med klassiskt som med hårdrock eller rap. Melodifestivalen (som du fick en glimt av igår, pga jobbig krupphosta som krävde upprätt läge) var en hit! "Moi där", sa du och nickade ivrigt när vi frågade om du skulle vilja vara där. En dag ska jag ta dig på Melodifestivalen, lovar!

Kurragömma är en annan hit just nu. Du ställer dig i ett hörn och "räknar" i några sekunder, sen springer du fram och säger "tittuut". Alltid med huvudet på sned och det gladaste leendet i mannaminne.  Du är så fylld av positiv energi att det inte är klokt. Vad jag beundrar dig för det!

Du härmar mig mycket. Har jag scarf ska du ha scarf. Du vet mycket väl vad man gör med min rouge, det visade du prov på idag. Dricker jag kaffe vill du ha kaffe (du får smaka, men du gillar det inte tack och lov). Och som alltid vill du väldigt mycket och starkt, men det går ganska bra att resonera med dig också. "Först borsta tänderna, sedan läsa bok, okej?". Sånt köper du. Oftast.

Du börjar visa tecken på en väldig empati. Började gråta när jag hjälpte din morfar byta plåster på sin tå. "Oppa aou…". Ser ledsen ut och kommenterar "aou" när du ser mitt färska ärr efter ett borttaget födelsemärke. Du har svårt för hejdå:n och blir ledsen av att lämna nära och kära. Din personlighet kommer fram allt mer och vi älskar vad vi ser. Så omtänksam, glad, stark och snäll. Tuff och cool och så tydlig med vad du vill. Låt det alltid vara så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar