torsdag 3 april 2014

kreativitet

Jag har aldrig uppfattat mig som en kreativ person. I skolan var jag mest medelmåttig i de "kreativa" ämnena, som slöjd och teckning. I och för sig rätt bra på att hitta på design för grytlapparna som skulle virkas, men inte så bra på att förverkliga dem. Mina föräldrar är förfärligt icke-kreativa och ingen av dem har någon särskild känsla för estetik. Det där med skapande och kreativitet var ingenting som uppmuntrades under min uppväxt, det var liksom en totalt frånvarande aspekt.

Så när jag nu dryftar varför jag tycker det känns så svårt att skapa och vara kreativ funderar jag över i vilken mån det är en personlighetsfråga och i vilken mån det är en fråga om en egenskap som behöver övas upp. Skulle gärna utveckla de sidorna, för att se om det döljer sig en hämmad skaparkraft inom mig. Och barnet mitt, hon ska få rita och klippa och klistra och sjunga och spela instrument och klä sig bäst hon vill, och inte minst uppmuntras i allt det. Och kanske lite Steinerskola på det? Får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar